20 Yıllık Uyum
2004 yılında ilk gerçekleşen Karl Lagerfeld ve H&M iş birliği karşılaştığımız ilk tasarımcı ile hızlı moda iş birliğiydi. Bugün ise bu iş birliklerinin 20 yılını kutluyoruz.
GÜNCELLEME TARİHİ: 1 Kasım 2024
Röportaj: Bade Çakar
2004 yılında, bundan tam olarak 20 yıl önce ilk defa bir hızlı giyim markası, yüksek modayla bir araya gelerek iş birliği yaptı. H&M, dönemin ve modanın en önemli isimlerinin başında gelen Karl Lagerfeld ile buluşarak, daha geniş kitlelerin ulaşabileceği bir koleksiyon hazırladı. Bu koleksiyon ile Lagerfeld’in önemli silüetleri, H&M dizayn anlayışıyla bir araya geldi ve yeni bir dönemin kapısını açtı.
Her yıl bu iş birliklerine yenisi eklenerek devam ederken, bu yıl H&M başarısının 20. yılını kutlamayı da unutmadı. Bu kutlama özelindeki Pre-Loved koleksiyonu, efsanevi ve sevilen iş birliği koleksiyonlarını, önceden sevilmiş ürünlerin özel bir lansmanı aracılığıyla yeniden ele alıyor. H&M'in ikinci el girişimi aracılığıyla beğenilen iş birliklerinden ikonik parçalara erişmek için moda tutkunlarının ikinci bir şansı olacak. H&M Kreatif Direktörü Ann Sofie Johansson ile Pre-Loved koleksiyonu hakkında konuştuk.
İş birliği koleksiyonlarının ilk günlerinden akılda kalıcı anlar paylaşabilir misiniz?
Çok fazla akılda kalıcı anlar oldu, çok hayran olduğum yaratıcılarla yaptığım harika tasarım toplantılarından, mağazanın etrafındaki kuyruklara, iş birlikleri sona erdiğinde müşterilerin inanılmaz sevincini görmeye kadar. 2004'te Karl Lagerfeld ile yaptığımız ilk iş birliği, H&M tarihinde açıkça çok önemli bir an, çünkü tüm projeyi başlattı ve taslağı belirledi. O zamanlar meslektaşım Margareta van den Bosch iş birliklerini yönetiyordu ve ben 2015'te programı ondan devraldım. Bir on yıl daha devam edeceğini hiç düşünmemiştik ki yirmi yıl oldu! Ama devam ettikleri için çok mutluyum, çünkü lansmanlardan birçok güzel anı oldu; Grimes'ın Erdem için LA'de sahne alması, Diplo'nun Moschino partisinde DJ'lik yapması, üzerinde çalıştığımız harika filmlere ve kampanyalara kadar. Çalıştığım ilk iş birlikleri arasında Balmain ve Erdem de vardı, bu yüzden kalbimde her zaman özel bir yere sahip olacaklar.
Bu iş birliklerinin moda endüstrisi üzerindeki etkisi sizce neydi?
İşbirliklerinden çok gurur duyuyorum ve modayı gerçekten dönüştürdüklerine inanıyorum. Birçok kişinin baktığı bir model oluşturdular. Ve H&M'i yaptığımız her şeyde yönlendiren temel ilkeyi gerçekten kutladılar. Tasarımcı modasını daha geniş bir kitleye ulaştırmak ve moda dünyasından farklı figürleri bir araya getirmek… O zamanlar iş birliklerinin ne kadar devrim niteliğinde olduğunu anlatmak artık zor. O kadar başarılıydılar ki, bugün onlarsız bir dünya hayal bile edemiyoruz.
Müşteri tepkileri ve beklentileri son 20 yılda nasıl değişti?
Yirmi yıl uzun bir süre ve müşterilerin her yeni iş birliği için heyecanlarını koruduğunu görmek harika. Müşterilerin iş birliklerini gerçekten moda tarihinin bir parçasına sahip olma şansı olarak gördüklerini fark ettik, tasarımcının DNA'sını gerçekten yakalayan parçalar, bu yüzden zamanla gerçekten dekoratif, gösterişli parçalara odaklandığımızı söyleyebilirim. Gerçekten özel hissettiren ve sonsuza dek saklayacağınız parçalar. Bence bunu son iş birliklerinden bazılarında gerçekten görüyorsunuz; Mugler iş birliğimizden gelen muhteşem ışıltılı tulumlar veya Simone Rocha'nın güzelce süslenmiş elbiseleri gibi.
Bu iş birliklerinin 20. yılını kutlamak için yıl dönümü koleksiyonunu nasıl düzenlediniz?
Dediğim gibi, iş birliklerini bu kadar özel kılan şeyin moda tarihini kutlama biçimleri olduğunu düşünüyorum, tasarımcıların arşivlerine geri dönüp bunları açmalarına veya DNA'larını gerçekten hatırlamalarına izin veriyorlar. İşbirliklerinin bu anlamda modaya çok fazla derinlik kattığını düşünüyorum; bağlam sağladılar ve insanların bir tasarımcının yolculuğunun nasıl başladığını ve evrimini ve gelişimini görmelerini sağladılar. Bu 20. yıl dönümünde kutlamak istediğimiz bir şeydi. Tamamen yeni bir neslin geriye dönüp bu muhteşem arşiv parçalarına sahip olması ve modanın tarihini öğrenmesi için bir şans. Bana göre, bu modanın geçmişini, bugününü ve geleceğini temsil etmenin bir yolu. Bu projenin ayrıca önceden sevilmiş eşyalara odaklanarak sürdürülebilirlik anlayışı ve moda dolaşımı için önemli bir algı sağlayacak olmasından çok heyecanlıyım.
Bu özel yıl dönümü koleksiyonu için önceden sevilmiş eşyaları tedarik etme sürecini bize anlatabilir misiniz?
Tedarik süreci çok eğlenceliydi! Ürünler, çevrimiçi pazar yeri Sellpy ve bir sürü harika küresel vintage perakendeciyle ortaklıklar yoluyla bulundu. Çok fazla dedektiflik çalışması! Ve çok fazla anı! Yıllardır görmediğim eşyaları görmeyi çok sevdim. Gardırobumda hala iş birliklerinden çok sayıda parça olduğunu itiraf ediyorum ve henüz yeniden satış süreci için onlardan ayrılmayı başaramadım! Hala Marni ve Versace mücevherleri, Margiela ve Comme örgüleri ve Simone Rocha elbiseleri giyiyorum- hepsi dolabımda kaldı. Belki bu yeni parçalarla koleksiyonuma yeni parçalar eklerim bile!