Couture raporu
Teatral şovlar, illüzyonistler, pembe ve bol miktarda kuş tüyü. Paris’te gerçekleşen İlkbahar/Yaz 2018 Haute Couture Moda Haftası’ndan inciler.
GÜNCELLEME TARİHİ: 24 Nisan 2018
VALENTINO
Couture geleneği yeni bir yönde ilerleyecekse, istikameti belirleyecek kişi Pierpaolo Piccioli olacak. Bir zamanlar Maria Grazia Chiuri ile beraber tasarladıkları püriten görünüm, ayrılığın ardından evrimini tamamladı ve süslemeden uzak ama baş döndürmesini bilen şehirli kadın olarak çıkageldi. Aslında bu koleksiyon bir ders gibiydi: Kurdele emanetmiş gibi değil, işte böyle zarafetle konur; kuştüyü abartıyla değil, ironiyle kullanılır; dekolte basitçe değil, seksapel ile yerleştirilir... Şov arıyorsanız teatral şapkalar, fonksiyonellikten yanaysanız pantolon üzeri asimetrik bluzlar, balo modundaysanız Valentino kırmızısı payetli elbiseyle, öyle ya da böyle İtalyan kreatif direktör sizi memnun edecek.
Chanel defilesi backstage
CHANEL
Chanel, restorasyonunu üstleneceğini duyurduğu Grand Palais'de, bu sefer daha yalın bir dekorla karşımızdaydı. Parizyen bir bahçe peyzajı ortasına kurulu fıskiye etrafında dönen modeller, markanın sembolü olan kamelya yerine gül buketlerini andırıyor, Karl Lagerfeld'in sezon için tercih ettiği rengin pembe olduğunu ilan ediyorlardı. Türlü etek boyu, yaka biçimi, omuz formu ve geniş kumaş skalasıyla tasarımcı, Chanel kodlarıyla adeta hamurla oynar gibi oynamış, yine bir şekilde koleksiyona mükemmel bir bütünlük kazandırmıştı. Neredeyse her siluete yerleştirilen cepler, bu pembe çiçekler içindeki genç kız imajına konforlu bir duruş sağlamış, kuş tüyü ve şeffaf detaylar ise siluetlere oyuncu bir boyut katmıştı. Defile sonunda sakallı imajıyla selam veren Lagerfeld sanki bu cam kubbeli adreste daha nice şovu cebinden çıkaracağını ilan ediyordu.
Chanel
Chanel
ARMANI
İtalyan terziliğini Paris'te temsil eden Giorgio Armani, bir kez daha romantizme yenik düşmüş, şairane duygularla koleksiyonunu hazırlamıştı. Gün doğumundan batımına, gökyüzü ve bulutların renklerinden ilham aldığını söyleyen tasarımcı, bir empresyonist gibi siluetlerine yaklaşmış, kıyafetleri birer tuvale dönüşmüştü. İpek saten gibi zorlu kumaşları ve egzotik derileri ustalıkla ceketlerde yorumladığı Armani Privé koleksiyonu, degrade renk ve drape kullanımıyla hareket kazanıyor. Payetli kısa ceketler veya kuş tüyünden modern detaylar ise koleksiyona hakim olan ağır asaleti biraz dağıtıyor; Armani'nin Avrupa aristokrasisinden farklı, genç bir kitleyi hayranları arasına katma isteğini yansıtıyor. Kusursuz dikiş ve başarılı satışlardan fazlasını talep eden yeni Haute Couture müşterisine göre imajı bir toz alımı gerektiren Armani zaanın ruhunu yakalayabilecek mi göreceğiz.
GIVENCHY
Claire Waight Keller'ın Givenchy için tasarladığı ilk Haute Coure koleksiyonuna tek bir bakış atmak dahi tasarımcının modern kadnı ne kadar iyi tanıdığını anlamaya yetiyor. Uzun süre Riccardo Tisci kreatif direktörlüğünde şekil alan Givenchy kadını hâlâ geceye ait, ancak narin danteller ile mimari formların buluştuğu ironik siluetler Keller'ın kendine ait bir iz bırakmaya hazırlandığının habercileri. Koleksiyonun 'total look' yerine ayrı ayrı parçalardan oluşması çağdaş bir yaklaşım. Keller'ın smokin cekete getirdiği keskin yorumlar, ayrıca etek ve trençkottaki avangard vinil kullanımı özlem duyduğumuz Givenchy'ye yeni yüzüyle kavuştuğumuzu müjdeliyor. Ayın fazlarının işli olduğu siluetler de sanki feminist bir Givenchy ile karşı karşıya olduğumuz mesajını veriyor.
Armani
SCHIAPARELLI
Hem masalsı bir koleksiyon hazırlayıp, hem de çağdaş bir çizgi yakalama yeteneği olan kaç kişi tanıyorsunuz? Bertrand Guyon'un Schiaparelli için oluşturduğu dünya; yaratıcı, renkli ve oyunculuğuyla sizi içine çeken cinsten, tıpkı Elsa Schiaparelli'ninki gibi. İlkbahar/Yaz 2018 Haute Couture sezonu için büyülü bir orman düşleyen tasarımcı, desenlerde tek boynuzlu atların ve yılanların karşılaştığı, rafya, plastik ve egzotik derilerin etnik Afrika motiflerinde buluştuğu bir koleksiyon yaratmış. Guyon'un transparan pastel elbiseleri ne kadar rüya kıvamındaysa, dev cepli safari ceketleri bir o kadar maceraperest. Bu arada, Lucie de la Falaise işbirliği ile doğal ve atık malzemelerle pagan tanrıçaların resmedildiği farklı çanta modelleri moda haftasının en ilgi çekici aksesuarlarıydı. Tilda Swinton gibi fikir öncülerinin Schiaparelli'yi neden tercih ettiklerini özetleyen, felsefi bir koleksiyon...
Schiaparelli
RALPH & RUSSO
Drama! Son dört yıldır Haute Couture haftasına katılan Londralı Ralph & Russo'nun bu sezonki felsefesi ancak böyle özetlenebilir. Türbanı andıran saç aksesuarları ve uçuşan şifonlarıyla bir Hollywood yıldızı düşleyen Tamara Ralph ve Michael Russo, markanın kırmızı halı akinlerinden oluşan hayran kitlesini hayal kırıklığına uğratmamaya kararlıydı. Angelina Jolie ve Meghan Markle ile anılarak bulutların ötesinde bir popülarite yaşayan marka, bu kadar tanınır olmasının ilginç bir tehdidiyle karşı karşıyaydı; şu elbisesinin bir benzerini Zendaya'nın üzerinde, peki ya şu kristal işlemeli olanı Bella Hadid'de zaten görmemiş miydik? Acaba bunlar klasikleri revize etmek olarak görülebilir miydi, yoksa bir kendini tekrar mıydı? Cevap değişir. Bu sezon ise Çarliston püsküllerinden kimono kesimlerine uzanan ilham dağarcığı ve referansları biraz fazla açılsa da, Ralph & Russo oldukça feminen ve zarif.
Ralph & Russo
DIOR
Maria Grazia Chiuri, çok sevilen ve tam da bu yüzden rahatlıkla banal kaçabilecek, kolay görünse de iyi bir yorumu zeka gerektiren sürrealizm temasını İlkbahar/Yaz 2018 Dior Haute Couture koleksiyonu için ilham bellemişti. Defileyle beraber paylaştığı bilgiye göre ise kaynağı Monsieur Dior'un moda kariyeri öncesi sahip olduğu galeride temsil ettiği sanatçılardan, her giydiği ile kendini yeniden yaratmaya adamış olan Leonor Fini'ydi. Rodin Müzesi'nin bahçesine kurduğu, Dalí kokan teatral dekorda bu esinin manifestosu kesinlikle daha net anlaşılıyordu. Chiuri, siyah-beyazın hakimiyetindeki siluetlerinde geometrik desenler, yırtmaç, tül ve file gibi detayların yardımıyla optik illüzyonlar yaratmış, ilk bakışta yalın görünen koleksiyon içine işlemesi veya kumaş baskısı saatler alan ince detaylar saklamıştı. Tüm bu zanaatı bir de defile akşamı düzenlenen maskeli balonun çizgisinde, Stephen Jones imzalı maskeler takan modeller eşliğinde sunması, Chiuri'nin Dior'un sadece kreatif direktörü değil, sihirbazı olarak da anılabileceğini gösteriyor.
Dior