Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
Couture büyük emek isteyen bir süreç. Boncukların, incilerin, metrelerce kumaşın ve sayısız dikişin muazzam güzelliklere dönüştüğü bir lüks ölçütü. Peki, hedef mükemmellik olduğunda, işe nereden başlamalı? 2019'dan beri Schiaparelli'nin kreatif direktörü olan 37 yaşındaki Daniel Roseberry'e göre bu tamamen içgüdüsel bir tercih. Tasarımcı, Sonbahar 2022 koleksiyonuyla terziliği, Elsa Schiaparelli tarafından neredeyse bir asır önce kurulan modaevinin "sınırları zorlayan sürrealizmini temel alan klasik bir fikir" olarak vurgulamak istediğini söylüyor. Schiaparelli Haute Couture Sonbahar 2022 defilesinin açılışını yapan korse ve fiyonk detaylı siyah ceket-etek takım, tasarımcının en zorlu tasarımlarından biri olmuş. Sadece ceketi istediği kusursuzlukta tasarlamak için 150 saatini harcamış. Ilk çiziminde sadece ceketin omuzlarının nasıl olacağı belliymiş. Atölyesi ile defileyi gerçekleştirmesine yardımcı olan ekip arasında, Roseberry adeta kreatif ve teknik bulmacalarla dolu bir evreni yönetiyor. Ancak hangi siyah krep kumaşın doğru olacağı gibi tüm bu kararlar arasında, "Benim için provanın törensel bir yanı var" diyor. "Prova iyi geçtiğinde dünya birkaç saniyeliğine duruyor." Roseberry ile dünyasını durduran o özel anlardan birine doğru yolculuğa çıkıyoruz.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
İLK ESKİZ, DEFİLEYE SEKİZ HAFTA KALA (1)
Her sezonun başında, atölyedeki ekibe beş veya altı ceket çizimi sunarım. Çizim teknik açıdan karmaşık olsa bile o silueti elde etmek için hızlıca çalışmaya girişirler. Bu defa da bir karmaşa söz konusuydu, zira ilk eskizim tam bir siluet değildi. Sadece omuzlardan ibaretti.
"Prova İYİ geçtiğinde, benim için DÜNYA birkaç saniyeliğine DURUYOR"
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
İLK PROVA, DEFİLEYE YEDİ HAFTA KALA (2)
Omuz formu heyecan verciydi. Uçlarındaki hafif eğimli yükseltiyle adeta bir budist pagodasını andırıyordu. Abartısız ve zarif görünen bir yapı oluşturmak için iç kısmında kısa vatkalar, çubuk ve balen kullandık. Bu görünümü elde etmek haftalar süren kesimler yapmamızı gerektirdi. İKİNCİ PROVA, DEFİLEYE BEŞ HAFTA KALA Ceketi düşük belli, geniş paçalı bir pantolonla birlikte çizdiğim ikinci bir skeç aşaması oldu. Pantolon gözüme çok ciddi göründü, o yüzden eteğe dönüştürdüm. Eskizler çok önemli çünkü fikrinizi atölyeye en doğru şekilde aktarmanızı sağlıyorlar. Özellikle onlarla aynı dili konuşmadığım için (Roseberry çoğunlukla Ingilizce, atölye ise Fransızca konuşuyor) bu benim açımdan çok önemli. Benim yerime konuşacak ve onları baştan çıkaracak eskizlere ihtiyacım var. Tasarımıma aşık olmak zorundalar, eğer olmazlarsa o iş yürümez.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
ÜÇÜNCÜ PROVA, DEFİLEYE İKİ HAFTA KALA
Ceketi etekle birlikte gördüğüm an -ki en kaba haliydi- defile açılışını yapacak look olduğunu biliyordum. Siluete odaklı bir görünümdü ve ben defilelere siluetleri vurgulayan look'larla başlamanın önemli olduğunu düşünüyorum. Üçüncü provada, kolun uzunluğunu belirledik ve ceketin gövdeye nasıl oturacağı yönünde kesin bir karar verdik. Arka kısmında 10 santimlik bir yırtmaç açmamız gerekiyordu. Çok güzel bir detay olduğu ve korse bağcıklarını sergilediği için bu işlemi sona sakladık. Bahsettiğim şeye Elsa Schiaparelli'nin tasarımlarında da çok rastlıyorum. Onlardan birini gördüğünüzde, sadece nihai ürüne değil, sürece dair de akıl yürütebiliyorsunuz bir şekilde. Siyah kadife fiyonklar, romantik bir dokunuş katmak için bu provada tasarıma dahil oldu.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
Choker ve turuncumsu kırmızı ruju da yine bu aşamada look'a dahil ettik. (Ünlü şapka tasarımcısı) Stephen Jones'tan provada kullanmamız için birkaç eski, geniş kenarlı hasır şapka göndermesini istedik. Çünkü bu sezonun bir öncekinden daha karakter odaklı olmasını istiyordum.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
DÖRDÜNCÜ PROVA, DEFİLEYE BİR HAFTA KALA (3–8)
Dördüncü provada hâlâ başarı elde edemediyseniz, bir şeyler yanlış gidiyor demektir. Bu noktada kumaş seçeneklerini daralttık. Ceket sadece siyah yün krep kumaştan hazırlanmıştı fakat iki veya üç farklı krep kumaşımız daha vardı ve her birinin denemeleri yapılacaktı. Aramızda her zaman, "Bu kumaş bu şekilde kullanılmaktan hoşlanır mı?" türünden konuşmalar olur. Böylece omuz kalıbında kullanmak için ideal, hem keskin hem de abartısız hatlar yaratabileceğimiz bir dokuda karar kıldık. Tüm mücevherlerin; küpelerin, bileziklerin ve diğer aksesuarların kağıt çıktılarını alıp provada yerlerine bantladık. Bu aşamada ceket ise tamamen detaysızdı.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
Üzerinde Lesage'dan aldığımız siyah üzüm aplikesiyle deneme yaptık (siyah üzerine siyah, geçmişte Schiaparelli'nin kullandığı paletlerden biriydi). Fakat siyahlar yeterince derin değildi. Böylece iki ayrı deneme yapmaya karar verdik. Birinde siyah mineli inci kullandık ama oldukça parlaktı ve siyah bir mermeri andırıyordu. Vintage paletle aynı şıklığa sahip değildi. Sonra minik siyah köpük topların bir Noel süsü gibi siyah ipek ipe sarılmasını istedim ve işe yaradı.
Efsaneyi Yorumlamak: Schiaparelli
BEŞİNCİ PROVA, DEFİLEYE İKİ GÜN KALA (9-12)
Nakışı, yerleşeceği bölgeyi tam olarak belirledikten sonra ceketin üzerine işledik. Kolların son uzunluğunu belirledik. Siyah kadife fiyonkları da biraz daha büyük, biraz daha uzun hale getirdik. Biraz da kıvrık olmalarını istedim. Couture provalarında, nihai görünüm ortaya çıktığında, bunun için bir seremoni yapılır. Oda sessizleşir. Alkış başlar. Bu atölyeyle dans etmek gibi bir şeydir, aynı zamanda harcanan zamana duyulan saygının bir göstergesidir.