MODA
H&M Kasım'da İstanbul'da
Türk müşterilerimizle buluşmak için sabırsızlanıyoruz
GÜNCELLEME TARİHİ: 22 Haziran 2010
Türk kadınlarının yıllardır beklediği H&M, kasım ayında Forum İstanbul'da ilk mağazasını açıyor. H&M'in yetkililerinden Hacan Andersson, markanın Türkiye'ye gelişiyle ilgili merak edilenleri anlattı
Türk modaseverin son yıllardaki en önemli sorunuydu H&M'in akıbeti. Gelecekti, gelmeyecekti, Çin kotası (Türkiye'nin Çin'de üretilen ürünler üzerine koyduğu kota ve yüksek vergiler) kalkmadan teşrif etmeyecekti. Her kafadan bir ses çıktığı yetmiyormuş gibi, şehir efsaneleri de çeşitlenmeye başlamıştı. İlk başlarda büyük bir Türk spor giyim markasını satın alarak ülkeye giriş yapacağı iddia edildi. Sonra her cadde ve her alışveriş merkezinde yer ayırttığı... Meğer ateş olmayan yerden duman çıkmıyormuş gerçekten. İsveçli perakende devi geçtiğimiz haftalarda ilk kez açıklama yaptı: "Türkiye'deki ilk mağazamızı açacağımız için çok mutluyuz. Türkiye yoğun, genç ve modayı yakından takip eden nüfusuyla çok ilginç bir pazar. Gelecekteki büyümemiz için de muhteşem bir potansiyele sahip," diyordu markanın CEO'su Karl-Johan Persson. 2009 listelerine göre dünyanın en büyük 21. markası sayılan H&M, modanın seyrinin değişmesine yol açan etkenlerden biri olarak gösteriliyor. 10 dolara elbise, 20 dolara palto, 5 dolara tişört gibi fiyatlar, H&M'in indirimli değil normal fiyatları. Zara ve Topshop gibi hızlı ürün sirkülasyonu yapan marka, 'moda olanı' neredeyse anında müşterilerine sunabilme kapasitesine sahip. Bu nedenle de sektörün özellikle üst segmentince yani lüks markalarca eleştiriliyor kimi zaman. Lüks markalar H&M'i eleştiriyor eleştirmesine ama işbirliği yapmaktan da geri kalmıyorlar. H&M, 2004'ten beri ünlü tasarımcılarla özel koleksiyonlara imza atıyor. İlki, saatler içinde tükenen Karl Laferfeld koleksiyonuydu. Lagerfeld'i yine aynı heyecanı yaratan Stella McCartney, Viktor&Rolf, Roberto Cavalli, Comme Des Garçons, Matthew Williamson ve son olarak da Sonia Rykiel takip etti. H&M bu arada Madonna ve Kylie Minogue'la da özel koleksiyonlara imza attı.
Türkiye çok ilgimizi çeken bir pazar
Markanın Türkiye'ye gelişi, modaseverler arasında bayram havası estirdi, şüphesiz. Kasım ayında, Forum İstanbul'a açılacak devasa mağaza yüzünden karalar bağlayanlar da var tabii: Yurtdışı seyahatinin birincil önceliğini H&M'e koşmak olarak belirleyenler... Okurlarımızı bu sis perdesinin ardında daha fazla bırakmamaya karar verdik ve H&M'in Türkiye çıkarmasıyla ilgili merak edilenleri, şirket yetkililerinden Hacan Andersson'a sorduk...
►Türk modaseverler yıllardır H&M'in açılmasını bekliyor. H&M'in Türkiye'ye gelip gelmeyeceği tam bir muammaya dönüşmüştü. Sonunda Forum İstanbul mağazası ile Türkiye'ye giriş yaptığınızı açıkladınız. H&M'in burada böyle bir fenomene dönüştüğünden haberiniz var mıydı?
Türk müşterilerimizin çok uzun zamandır bir mağaza açılmasını istediğini ve bizi beklediğini biliyorduk. Bu yüzden bu ilk mağazamızın açılışıyla ilgili çok heyecanlıyız. Ve Türk müşterilerimizle buluşmak için de sabırsızlanıyoruz.
►İlk mağazanızı Forum İstanbul'da; Türkiye'nin en büyük alışveriş merkezinde açıyorsunuz. Neden 2010 yılı ve neden Forum İstanbul?
Bilemiyorum. Ama hem zamanlama hem de mekân seçimi çok doğru oldu.
►H&M, Çin'de ciddi oranda üretim yaptıran bir marka. Türkiye'ye girişinizdeki bu gecikmede, devletin Çin mallarına karşı uyguladığı kotanın da bir etkisi var mı peki?
Türkiye, H&M'in çok uzun yıllardır takip ettiği, çok ilginç bir ülke ve çok da ilgimizi çeken bir pazar. 1992'den beri Türkiye'de üretim yapan ofislerimiz var ve ülkenizden çok ciddi oranda ürün alıyoruz. Ama tabii ki Çin'de de üretim yapıyoruz. Çin mallarına uygulanan kota da Türkiye'de daha önce mağaza açmamamızın sebeplerinden.
Her hafta yeni ürün girecek
►H&M'in açılmasını bekleyen tek şehir İstanbul değil elbette. Başka şehirlere de mağazalar açmayı planlıyor musunuz?
Türkiye'de büyümek için muazzam bir potansiyel görüyoruz. Ama tabii ki şimdilik en önemli önceliğimiz, açılacak olan bu ilk mağazamız.
►Şubat ayında Güney Kore'deki, martta ise İsrail'deki ilk mağazalarınızı açtınız. Türkiye, bu yıl girdiğiniz üçüncü pazar. H&M'in 2010 yılı içinde dünya çapında 240 mağaza açmayı hedeflediğini okudum. Bu doğru mu?
Büyüme politikamız, her yıl yüzde 10 ila 15 oranında yeni mağaza açmaya dayanıyor. Ve evet, bu yılın sonuna kadar 240 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz.
►İstanbul mağazanızdaki ürünler nasıl olacak? Yurtdışındaki mağazalardan farklı koleksiyonlar veya bölgeye göre seçilmiş ürünler görecek miyiz?
İstanbul mağazamızdaki departmanların assortment'ı, dünyadaki diğer bütün H&M mağazaları gibi olacak.
►'Türkiye'yi uzun zamandır takip ediyoruz,' diyorsunuz. Hangi ürünlerinizin daha popüler olacağı konusunda bir öngörüde bulunabiliyor musunuz?
Şimdiden böyle bir tahminde bulunmasak, daha iyi olur. Ama Türk müşterilerimizin onlara sunduğumuz koleksiyonları ve ürünleri seveceğini umuyoruz.
►H&M'in halihazırdaki en popüler ürünleri hangileri peki?
Bütün dünyada şu anda yazlık kıyafetlere ilgi var, doğal olarak. En çok da plaj kıyafetlerimiz ve mayo-bikinilerimiz beğeniliyor.
►İlk mağazanızın açılış tarihi kasım ayı olarak açıklandı. Türk müşterilerle buluşacak olan ilk koleksiyonunuz nelerden oluşacak?
Tabii ki sonbahar ve kış koleksiyonlarımızdan oluşan bir seçkiyle açılacağız. Ama mağazaya her hafta yeni ürün girecek.
►Özel bir etkinlik planlıyor musunuz?
H&M her zaman müşterilerine sürprizler yapmayı ve şaşırtmayı seven bir marka oldu. Bu yüzden de izninizle sürprizi bozmamak için İstanbul'da yapacaklarımızla ilgili şimdiden çok şey söylemek istemiyoruz. Mesela ünlü yabancı tasarımcı ve markalarla da işbirliklerimiz oluyor. Ama bu koleksiyonların Türkiye'de satılıp satılmayacağını da şimdiden söylemek; sürprizi bozmak istemiyoruz.
►Peki benzer bir işbirliğini, bir Türk tasarımcıyla da yapmayı düşünüyor musunuz?
Bunu, ilerisi için düşünebiliriz. Hakikaten ilginç bir fikir. Ama henüz böyle bir planımız yok.
Ece Koçal - Yaprak Aras Şahinbaş
Türk modaseverin son yıllardaki en önemli sorunuydu H&M'in akıbeti. Gelecekti, gelmeyecekti, Çin kotası (Türkiye'nin Çin'de üretilen ürünler üzerine koyduğu kota ve yüksek vergiler) kalkmadan teşrif etmeyecekti. Her kafadan bir ses çıktığı yetmiyormuş gibi, şehir efsaneleri de çeşitlenmeye başlamıştı. İlk başlarda büyük bir Türk spor giyim markasını satın alarak ülkeye giriş yapacağı iddia edildi. Sonra her cadde ve her alışveriş merkezinde yer ayırttığı... Meğer ateş olmayan yerden duman çıkmıyormuş gerçekten. İsveçli perakende devi geçtiğimiz haftalarda ilk kez açıklama yaptı: "Türkiye'deki ilk mağazamızı açacağımız için çok mutluyuz. Türkiye yoğun, genç ve modayı yakından takip eden nüfusuyla çok ilginç bir pazar. Gelecekteki büyümemiz için de muhteşem bir potansiyele sahip," diyordu markanın CEO'su Karl-Johan Persson. 2009 listelerine göre dünyanın en büyük 21. markası sayılan H&M, modanın seyrinin değişmesine yol açan etkenlerden biri olarak gösteriliyor. 10 dolara elbise, 20 dolara palto, 5 dolara tişört gibi fiyatlar, H&M'in indirimli değil normal fiyatları. Zara ve Topshop gibi hızlı ürün sirkülasyonu yapan marka, 'moda olanı' neredeyse anında müşterilerine sunabilme kapasitesine sahip. Bu nedenle de sektörün özellikle üst segmentince yani lüks markalarca eleştiriliyor kimi zaman. Lüks markalar H&M'i eleştiriyor eleştirmesine ama işbirliği yapmaktan da geri kalmıyorlar. H&M, 2004'ten beri ünlü tasarımcılarla özel koleksiyonlara imza atıyor. İlki, saatler içinde tükenen Karl Laferfeld koleksiyonuydu. Lagerfeld'i yine aynı heyecanı yaratan Stella McCartney, Viktor&Rolf, Roberto Cavalli, Comme Des Garçons, Matthew Williamson ve son olarak da Sonia Rykiel takip etti. H&M bu arada Madonna ve Kylie Minogue'la da özel koleksiyonlara imza attı.
Türkiye çok ilgimizi çeken bir pazar
Markanın Türkiye'ye gelişi, modaseverler arasında bayram havası estirdi, şüphesiz. Kasım ayında, Forum İstanbul'a açılacak devasa mağaza yüzünden karalar bağlayanlar da var tabii: Yurtdışı seyahatinin birincil önceliğini H&M'e koşmak olarak belirleyenler... Okurlarımızı bu sis perdesinin ardında daha fazla bırakmamaya karar verdik ve H&M'in Türkiye çıkarmasıyla ilgili merak edilenleri, şirket yetkililerinden Hacan Andersson'a sorduk...
►Türk modaseverler yıllardır H&M'in açılmasını bekliyor. H&M'in Türkiye'ye gelip gelmeyeceği tam bir muammaya dönüşmüştü. Sonunda Forum İstanbul mağazası ile Türkiye'ye giriş yaptığınızı açıkladınız. H&M'in burada böyle bir fenomene dönüştüğünden haberiniz var mıydı?
Türk müşterilerimizin çok uzun zamandır bir mağaza açılmasını istediğini ve bizi beklediğini biliyorduk. Bu yüzden bu ilk mağazamızın açılışıyla ilgili çok heyecanlıyız. Ve Türk müşterilerimizle buluşmak için de sabırsızlanıyoruz.
►İlk mağazanızı Forum İstanbul'da; Türkiye'nin en büyük alışveriş merkezinde açıyorsunuz. Neden 2010 yılı ve neden Forum İstanbul?
Bilemiyorum. Ama hem zamanlama hem de mekân seçimi çok doğru oldu.
►H&M, Çin'de ciddi oranda üretim yaptıran bir marka. Türkiye'ye girişinizdeki bu gecikmede, devletin Çin mallarına karşı uyguladığı kotanın da bir etkisi var mı peki?
Türkiye, H&M'in çok uzun yıllardır takip ettiği, çok ilginç bir ülke ve çok da ilgimizi çeken bir pazar. 1992'den beri Türkiye'de üretim yapan ofislerimiz var ve ülkenizden çok ciddi oranda ürün alıyoruz. Ama tabii ki Çin'de de üretim yapıyoruz. Çin mallarına uygulanan kota da Türkiye'de daha önce mağaza açmamamızın sebeplerinden.
Her hafta yeni ürün girecek
►H&M'in açılmasını bekleyen tek şehir İstanbul değil elbette. Başka şehirlere de mağazalar açmayı planlıyor musunuz?
Türkiye'de büyümek için muazzam bir potansiyel görüyoruz. Ama tabii ki şimdilik en önemli önceliğimiz, açılacak olan bu ilk mağazamız.
►Şubat ayında Güney Kore'deki, martta ise İsrail'deki ilk mağazalarınızı açtınız. Türkiye, bu yıl girdiğiniz üçüncü pazar. H&M'in 2010 yılı içinde dünya çapında 240 mağaza açmayı hedeflediğini okudum. Bu doğru mu?
Büyüme politikamız, her yıl yüzde 10 ila 15 oranında yeni mağaza açmaya dayanıyor. Ve evet, bu yılın sonuna kadar 240 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz.
►İstanbul mağazanızdaki ürünler nasıl olacak? Yurtdışındaki mağazalardan farklı koleksiyonlar veya bölgeye göre seçilmiş ürünler görecek miyiz?
İstanbul mağazamızdaki departmanların assortment'ı, dünyadaki diğer bütün H&M mağazaları gibi olacak.
►'Türkiye'yi uzun zamandır takip ediyoruz,' diyorsunuz. Hangi ürünlerinizin daha popüler olacağı konusunda bir öngörüde bulunabiliyor musunuz?
Şimdiden böyle bir tahminde bulunmasak, daha iyi olur. Ama Türk müşterilerimizin onlara sunduğumuz koleksiyonları ve ürünleri seveceğini umuyoruz.
►H&M'in halihazırdaki en popüler ürünleri hangileri peki?
Bütün dünyada şu anda yazlık kıyafetlere ilgi var, doğal olarak. En çok da plaj kıyafetlerimiz ve mayo-bikinilerimiz beğeniliyor.
►İlk mağazanızın açılış tarihi kasım ayı olarak açıklandı. Türk müşterilerle buluşacak olan ilk koleksiyonunuz nelerden oluşacak?
Tabii ki sonbahar ve kış koleksiyonlarımızdan oluşan bir seçkiyle açılacağız. Ama mağazaya her hafta yeni ürün girecek.
►Özel bir etkinlik planlıyor musunuz?
H&M her zaman müşterilerine sürprizler yapmayı ve şaşırtmayı seven bir marka oldu. Bu yüzden de izninizle sürprizi bozmamak için İstanbul'da yapacaklarımızla ilgili şimdiden çok şey söylemek istemiyoruz. Mesela ünlü yabancı tasarımcı ve markalarla da işbirliklerimiz oluyor. Ama bu koleksiyonların Türkiye'de satılıp satılmayacağını da şimdiden söylemek; sürprizi bozmak istemiyoruz.
►Peki benzer bir işbirliğini, bir Türk tasarımcıyla da yapmayı düşünüyor musunuz?
Bunu, ilerisi için düşünebiliriz. Hakikaten ilginç bir fikir. Ama henüz böyle bir planımız yok.
Ece Koçal - Yaprak Aras Şahinbaş