LIFESTYLE
Sadece işiniz değil, kıyafetiniz de konuşuluyor
İmaj ve iletişim alanında danışmanlık hizmeti veren Suna Kabadayı, lider konumundaki kişilerin davranış ve görüntü konusunda da çalışanlarına ‘rol model’ olması gerektiğini söylüyor
GÜNCELLEME TARİHİ: 12 Aralık 2009
İş dünyasının başarılı isimleri, işlerinin yanı sıra giyim tarzları, hitap şekilleri ve duruşlarıyla dikkatleri üzerlerine çekiyor. Kullandıkları renklerden seçtikleri kumaşa, taktıkları saatten kol düğmelerine kadar her tercihleri çevrelerine yaratıcılık, samimiyet ve otorite mesajları veriyor. Ancak birçoğu bu mesajların taşıdığı anlamların farkında değil. İletişim, gardırop yönetimi ve kıyafet seçimi konusunda profesyonellere danışmanlık yapan Suna Kabadayı, kurumsal ve bireysel çalışmalarla kişiye yakışan, onu iş ve sosyal hayatında tamamlayan renk ve takılar kullanmasını tavsiye ediyor.
Her ayrıntıyı titizlikle gözden geçirdiğini anlatan Kabadayı, "Karşımdaki kişi kadınsa fularını nasıl bağlayacağından hangi tonlarda makyaj yapacağına, erkek ise ne renk kravat seçmesi gerektiğinden gömleğinin çizgilerine kadar görüntüyü etkileyen her şeyle tek tek ilgileniyorum" diyor. Ona göre Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği Başkanı Arzuhan Doğan Yalçındağ, Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ve yazar Ayşe Kulin imaj yönetimi konusunda oldukça başarılı. Kişiye özel çözümler Kabadayı'dan görünüm ve beden dili konusunda yardım isteyenler arasında kendisini yeterince ifade edemediğini düşünen çalışanlar, yerel seçimlere hazırlanan belediye başkan adayları, hamilelik sonrası işine geri dönen kadınlar ve işinde terfi eden yöneticiler bulunuyor. Akbank, Acıbadem Sağlık Grubu, Türk Hava Yolları, Evyap A.Ş., Turkcell ise kurumsal eğitim verdiği şirketlerden birkaçı. Danışmanlık yaptığı kişilerle alışverişe çıktığını da söyleyen Kabadayı, 'yeni' gardıroplarından onlara çeşitli kombinasyonlar hazırladığını belirtiyor. Yani kişinin 'nerede, ne zaman, kimlerle görüşeceğine' göre farklı kıyafet, ayakkabı ve aksesuar alternatifleri oluşturuyor. Tüm bu süreç ise minimum 10 saatlik bir çalışmayı gerektiriyor. Giysilerin de dili var Doğru kıyafet seçimi hem verilmek istenen mesaj hem de kurum kültürünü yansıtmak açısından önemli. Kabadayı'ya göre özellikle genel müdür, CEO, genel müdür yardımcısı gibi üst düzey pozisyonlardaki kişiler bu konuda diğer çalışanlara örnek olmalı: "Serbest giyim günlerinde bile erkek yöneticilerin kanvas ya da gabardin pantolon, şık bir gömlek ve blazer ceketle bulunduğu noktayı hissettirmesi gerekir." Kadın ya da erkek yöneticilere hafta içinde koyu renk takım elbise ve beyaz gömlek giymesini, ölçülü parlak tonlarda kravat ya da fular takmasını öneriyor. Kabadayı, bu görümün iddia, güç, saygınlık ve otoriteyi temsil ettiğini söylüyor. Takım motivasyon toplantılarında ise lacivert blazer ceket, gri pantolon ve mavi gömlekten oluşan üçlü kombinlerin, ekip içinde daha dostça ve sakin bir ortam yaratılabileceğini belirtiyor. Hatta toplantının ilerleyen zamanlarında ceketini çıkartarak, gömleğinin kollarını sıvayan bir yöneticinin ekibine 'Ben de sizdenim, birlikte çalışacağız' mesajı verdiğine dikkat çekiyor.
KİMLER, NASIL GİYİNSİN?
Yönetici kademesi: Toplantılarda koyu renk (füme, lacivert, koyu gri) takım elbise, beyaz gömlek giymeli. Erkekler ölçülü parlak tonlarda (bordo, mor, mavi) kravat, kadınlar da fular takmalı.
Orta kademe ve yeni işe başlayanlar: Yöneticisini örnek almalı. Bulunduğu pozisyonun birkaç adım sonrasına uygun seçimler yapmalı. Finans departmanı: Mutlaka koyu renk giyerek, ciddiyet ve güvenilirlik mesajı vermeli. Satış ve pazarlama ekibi: Koyu renklerle kısıtlanmamalı. Bulunulacak ortama göre renkler yumuşatılabilir. Kadınlar elbise, erkekler ise üçlü kombinlerle dahasamimi bir görüntü sergileyebilir.
KIYAFET SEÇERKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
1- İri ve çok göz alıcı desenler kullanılmamalı.
2- Parlak renk ve iddialı kumaşlar bir arada olmamalı.
3- Leopar ve hayvan desenleri asla kullanılmamalı.
4- Keten çabuk kırıştığından tercih edilmemeli.
5- Gömlek, ceketin içinden bir ya da 1.5 parmak gözükmeli.
6- Kısa boylu erkekler, duble paça giymemeli.
7- Uzun boylular ise çizgili takım elbiselerden kaçınmalı. 8- Bürokrasinin önemli olduğu ortamlarda çizgili kravat takılmamalı.
Her ayrıntıyı titizlikle gözden geçirdiğini anlatan Kabadayı, "Karşımdaki kişi kadınsa fularını nasıl bağlayacağından hangi tonlarda makyaj yapacağına, erkek ise ne renk kravat seçmesi gerektiğinden gömleğinin çizgilerine kadar görüntüyü etkileyen her şeyle tek tek ilgileniyorum" diyor. Ona göre Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği Başkanı Arzuhan Doğan Yalçındağ, Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ve yazar Ayşe Kulin imaj yönetimi konusunda oldukça başarılı. Kişiye özel çözümler Kabadayı'dan görünüm ve beden dili konusunda yardım isteyenler arasında kendisini yeterince ifade edemediğini düşünen çalışanlar, yerel seçimlere hazırlanan belediye başkan adayları, hamilelik sonrası işine geri dönen kadınlar ve işinde terfi eden yöneticiler bulunuyor. Akbank, Acıbadem Sağlık Grubu, Türk Hava Yolları, Evyap A.Ş., Turkcell ise kurumsal eğitim verdiği şirketlerden birkaçı. Danışmanlık yaptığı kişilerle alışverişe çıktığını da söyleyen Kabadayı, 'yeni' gardıroplarından onlara çeşitli kombinasyonlar hazırladığını belirtiyor. Yani kişinin 'nerede, ne zaman, kimlerle görüşeceğine' göre farklı kıyafet, ayakkabı ve aksesuar alternatifleri oluşturuyor. Tüm bu süreç ise minimum 10 saatlik bir çalışmayı gerektiriyor. Giysilerin de dili var Doğru kıyafet seçimi hem verilmek istenen mesaj hem de kurum kültürünü yansıtmak açısından önemli. Kabadayı'ya göre özellikle genel müdür, CEO, genel müdür yardımcısı gibi üst düzey pozisyonlardaki kişiler bu konuda diğer çalışanlara örnek olmalı: "Serbest giyim günlerinde bile erkek yöneticilerin kanvas ya da gabardin pantolon, şık bir gömlek ve blazer ceketle bulunduğu noktayı hissettirmesi gerekir." Kadın ya da erkek yöneticilere hafta içinde koyu renk takım elbise ve beyaz gömlek giymesini, ölçülü parlak tonlarda kravat ya da fular takmasını öneriyor. Kabadayı, bu görümün iddia, güç, saygınlık ve otoriteyi temsil ettiğini söylüyor. Takım motivasyon toplantılarında ise lacivert blazer ceket, gri pantolon ve mavi gömlekten oluşan üçlü kombinlerin, ekip içinde daha dostça ve sakin bir ortam yaratılabileceğini belirtiyor. Hatta toplantının ilerleyen zamanlarında ceketini çıkartarak, gömleğinin kollarını sıvayan bir yöneticinin ekibine 'Ben de sizdenim, birlikte çalışacağız' mesajı verdiğine dikkat çekiyor.
KİMLER, NASIL GİYİNSİN?
Yönetici kademesi: Toplantılarda koyu renk (füme, lacivert, koyu gri) takım elbise, beyaz gömlek giymeli. Erkekler ölçülü parlak tonlarda (bordo, mor, mavi) kravat, kadınlar da fular takmalı.
Orta kademe ve yeni işe başlayanlar: Yöneticisini örnek almalı. Bulunduğu pozisyonun birkaç adım sonrasına uygun seçimler yapmalı. Finans departmanı: Mutlaka koyu renk giyerek, ciddiyet ve güvenilirlik mesajı vermeli. Satış ve pazarlama ekibi: Koyu renklerle kısıtlanmamalı. Bulunulacak ortama göre renkler yumuşatılabilir. Kadınlar elbise, erkekler ise üçlü kombinlerle dahasamimi bir görüntü sergileyebilir.
KIYAFET SEÇERKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
1- İri ve çok göz alıcı desenler kullanılmamalı.
2- Parlak renk ve iddialı kumaşlar bir arada olmamalı.
3- Leopar ve hayvan desenleri asla kullanılmamalı.
4- Keten çabuk kırıştığından tercih edilmemeli.
5- Gömlek, ceketin içinden bir ya da 1.5 parmak gözükmeli.
6- Kısa boylu erkekler, duble paça giymemeli.
7- Uzun boylular ise çizgili takım elbiselerden kaçınmalı. 8- Bürokrasinin önemli olduğu ortamlarda çizgili kravat takılmamalı.