Sotheby’s Sonbahar Müzayedeleri: Modern Sanat ve Kadın Sürrealistler Öne Çıktı
New York’ta gerçekleşen Sotheby’s sonbahar müzayedelerinde Miller Koleksiyonu büyük ilgi toplarken, Leonora Carrington ve kadın Sürrealistlerin eserleri öne çıktı.
GÜNCELLEME TARİHİ: 29 Kasım 2024
Yazar: Ayşe Sarıoğlu
Sotheby’s, New York’taki gösterişli sonbahar müzayedelerini, ikisi de modern sanata ayrılmış iki akşam satışı ile başlattı. Sydell Miller koleksiyonundan eserlerin yer aldığı ilk satış olumlu sonuçlar verirken, ikincisi pek de iyi gitmedi. Güzellik sektöründe öncü olan Miller’a ait olan 25 lot, önemli bir başarıyla sonuçlandı. Bu eserlerden dokuzu teklif savaşlarını teşvik ettiğinden, çok fazla coşku vardı; öyle ki, onu takip eden modern akşam satışının başlangıcı tam bir saat ertelendi.
En uzun teklif savaşı, yaklaşık 17 dakika ile Claude Monet’nin Nymphéas (1914–17) eseri içindi. Pablo Picasso’nun La Statuaire (1925) adlı eseri, Miller satışının en pahalı ikinci eseriydi. Miller koleksiyonundaki üçüncü en pahalı eser ise Wassily Kandinsky'nin Weisses Oval (White Oval) (1921) idi.
Şaşırtıcı bir şekilde, akşamın en yoğun teklif savaşlarından birini yaratan şey bir resim değil, bir mobilya parçasıydı. François-Xavier Lalanne'in altın patineli bronz ve camdan yapılmış Troupeau d’Èlèphants dans les Arbres (2001) masası, tahminlerin çok üzerinde alıcı buldu. Miller satışındaki diğer başarılar arasında, Henri Matisse’in Jeune fille à la robe rose adlı eseri de vardı; bu, tahmininin neredeyse iki katıydı. Bu arada, Mark Rothko’nun isimsiz bir tablosu ve Edgar Degas’nın bronz heykeli Grande arabesque, troisième temps de büyük ilgi gördü.
Bunu izleyen modern akşam satışı—başlangıç saati önemli ölçüde ertelenmesine rağmen—o kadar heyecan yaratmadı. Yedi eser satılmadı ve iki eser geri çekildi. Toplamda, satış 31 lotta gerçekleşti. En iyi lot Alberto Giacometti'nin Buste (Tête tranchante) (Diego) adlı eseriydi. Çok da geride olmayan Tiffany Studios’tan Danner Memorial Window ise yeni bir açık artırma rekoru kırdı.
Kadın Sürrealistlere olan ilgi, Leonora Carrington'ın 1951 tarihli heykeli Le Grande Dame (Kedi Kadın) için teklifleri artırdı. Garantili ve geri alınamaz teklifleri olan altı buçuk fit uzunluğundaki heykel, düşük tahminini aşarak büyük bir başarıya ulaştı. Kadın Sürrealistlerin diğer eserleri de iyi performans gösterdi. Varo’nun Los caminos tortuosos adlı eseri ve Leonor Fini’nin Les Stylites adlı eseri dikkat çekti. Kadın Sürrealistlerin eserleri, büyük ölçüde tahminlere ulaşamayan veya hiç satılamayan sanat eserleriyle dolu bir satışta parlak bir nokta sundu.
Satılamayan yedi lot arasında en büyük hayal kırıklığı Henri Matisse'in egzotik Torse de Jeune fille (1921-1923) adlı eseri oldu. Satış öncesi tahmini oldukça yüksek olmasına rağmen eser alıcı bulamadı. Pablo Picasso'ya ve Sam Francis'e ait iki önemli lot, belki de alıcı eksikliği nedeniyle müzayededen önce geri çekildi. Satılamayan diğer eserler arasında üç Picasso ve Max Ernst, Pierre-Auguste Renoir ve René Magritte'e ait parçalar da vardı.