LIFESTYLE
Yan haklarda ‘trampa’ dönemi
Yan haklar Y Jenerasyonu’nun iş hayatına atılmasıyla ‘sıradan’ ve ‘cazibesiz’ bulunmaya başladı. Değişen ihtiyaçlar ve çalışan beklentileri, şirketleri yan haklarda ‘esnek’ davranmaya itiyor.
GÜNCELLEME TARİHİ: 18 Şubat 2010
İşyerinde öğle yemeği, servis, sağlık sigortası gibi yan haklar, yeni nesile 'sıkıcı' geliyor. Bu alanda çeşitlilik yaratmak isteyen şirketler, esnek modeller uyguluyor
Batılı ülkelerde yıllardır kullanılan bu sistemle şirketler çalışanlarına zengin yan haklar menüsü sunuyor. Menüden istediğini seçen çalışanlar uygulamadan memnun
Sefertası taşıyan çalışanlar sayesinde işyeri yemekhaneleri; vardiya sistemi yüzünden şirket servisleri; saha satış ekiplerinin ihtiyaçlarıyla da firma cep telefonları çıktı ortaya... 80'li yıllardan itibaren ücret paketlerine 'yan haklar' olarak giren bu ek faydalar, 'Y Jenerasyonu'nun iş hayatına atılmasıyla 'sıradan' ve 'cazibesiz' bulunmaya başladı. Değişen ihtiyaçlar ve çalışan beklentileri, şirketleri yan haklarda 'esnek' davranmaya itiyor.
Genç çalışanlarının gönlünü fethetmek, ekmaliyet yaratmadan ilginç ve çekici yan haklar sunarak yetenek avında rakiplerle arayı açmak isteyen şirketlerin tercihi, bu esnek yan haklar modelinden yana.Türkiye'de yeni yeni insan kaynakları literatürüne giren bu modele göre çalışanlar, kendilerine ayrılan belirli bir bütçeden, ihtiyaçları doğrultusunda yeni yan haklar seçebiliyor ya da ellerindekileri yenileriyle değiştirebiliyor. Böylece şirketler, çoğu zaman ek bütçe yaratmadan çalışan memnuniyetini artırabiliyor. Turkcell, Coca - Cola, Glaxo Smith Kline ve Astra Zeneca gibi farklı sektörlerden şirketler, sistemin Türkiye'deki ilk uygulayıcıları. Esnek yan haklar modelini Türk şirketleriyle tanıştıran insan kaynakları ve yönetim danışmanlığı firması Mercer Türkiye'den Yan Haklar Danışmanlığı Direktörü Barış Tişli, uygulamanın geniş kadrolarla çalışılan şirketlerde artık ihtiyaç olduğu görüşünde.
Özellikle 1980 sonrası yıllarda doğan ve şuanda iş hayatında olan 'Y jenerasyonu'nun farklı istek ve beklentileri, bu ihtiyacın kaynağı aslında. Artan ve çeşitlenen çalışan taleplerini, mevcut bütçeyle karşılamaya odaklanan şirketlerin başvurduğu model de genelde "esnek yan haklar" programı. Ekonomikkriz yüzünden çalışanlara ayrılan "memnuniyet bütçelerinde" kısıntıya gidilmesi de, bu modele duyulan ihtiyacı artırıyor. Çünkü şirketler bu model sayesinde çoğu zaman hiçbir ek bütçe yaratmadan çalışanlarına yeni ve trendlere daha uygun yan haklar sunma şansı yakalıyor. Barış Tişli, uygulamayla birlikteen çok talep edilen yan hakkın bireysel emeklilik olduğunu ifade ediyor. Ancak tümiş yapış biçimlerini etkileyen 'Y' jenerasyonunun etkisi, bu modelde de kendisini gösteriyor. Zira MSN kullanımlı yeni bir cep telefonu, ünlü markalardan alışveriş çekleri, spor merkezlerine üyelik, yaz tatili paketleri yeni kuşağın talepleri arasında üst sıralarda...
Kim ne yapıyor?
Turkcell, teknoloji alanında esnek yan haklar modelinin Türkiye'de ilk uygulayıcılarından. "Flex Menu" adı verilen esnek ek menfaatler programı 2008'den bu yana tüm Turkcell çalışanlarına açık. Buna göre çalışanlara tek tip yan hak paketi sunmak yerine, kendi istedikleri paketi oluşturma özgürlüğü tanıyor.
Turkcell Çalışan İlişkileri Bölüm Başkanı Meltem Kalender, çalışanların ihtiyaçlarına göre her yıl bu paketlerde çeşitli değişikliklere gittiklerini belirtiyor: Coca - Cola, Türkiye'deki çalışanlarına esnek yan hak modeli sunan bir diğer firma... İlaç sektöründen Glaxo Smith Klineve Astra Zeneca, Türkiye de esnekyan haklar modelini çalışanlarına alternatif olarak sunan diğer şirketler... Yoğun bir ön araştırma ve anket çalışması sonucu hazırlanan yeni modelde, dileyen çalışan giyim ya da yemek çeklerinde kısıntı yaparak ya da sigorta paketlerinin kapsamını daraltarak, farklı ihtiyaçlarına uygun yan hakları tercih edebiliyor.
İsteyene giyim yardımı, isteyene benzin kartı
Meltem Kalender / Turkcell Çalışan İlişkileri Bölüm Başkanı
Çalışanlarımız "FlexMenu" ile kendilerine verilen bütçe doğrultusunda 17 farklı alandan seçim yapabiliyor. Farklı kapsamlarda oldukça zengin bir ek menfaat menümüz var. Çalışanlarımız, her yıl ihtiyaçlarına göre ek menfaat seçimlerini değiştirebiliyor. Özellikle40 yaş üzerindeki çalışanlarımız arasında bireysel emeklilik ara ödeme alternatifi sıkça tercih ediliyor. Esnekek menfaat uygulamasına hem farkındalık hem de memnuniyet sağlamak amacıyla başladık. Bunu, bütçemizi artırmadan yaptık.
Sedef Karacan Senyener / GSK Türkiye İK Direktörü
Her çalışanın istek ve beklentileri farklı olabiliyor. Bu sistem farklı istekleri karşılayabiliyor. 1 Mart 2010 itibarı ile "Esnek Yan Haklar" programımızı hayata geçirmiş olacağız. Hedefimiz, çalışan memnuniyetini ve bağlılığını artırmak. Uygulamayla birlikte çalışanlarımıza sunduğumuz en önemli hak, bireysel emeklilik sistemi oldu. Yaratacakları kaynaklarla, çok avantajlı koşullarla bu sisteme katılma şansları doğdu. "Esnek Yan Haklar"uygulamasının kapsamına bu yıl koyamadığımız ama seneye koyabileceğimiz alternatifleri de sürekli düşünüyoruz.
Jonathan Muthige / Coca-Cola Avrasya, Afrika Grup Ofisi ve Türkiye Böl. İK Dir.
Çalışanlarımız kendilerine özel bütçelerini, kişisel tercih ve ihtiyaçlarına göre yan haklar seçerek kullanıyor. "Esnek Yan Haklar" kapsamında bireysel emeklilik planlarına ekstra yatırım yapma imkanı, şirket ürünlerinden daha fazla yararlanma, eş için hayat sigortası, check-up programı, spor yardımı, hobi kursu, benzin kartı ve alışveriş çeki gibi seçenekleri satın alma imkanı sunuyoruz.
Feyza Aysan / AstraZeneca İnsan Kaynakları ve İletişim Direktörü
Mayıs ayından itibaren esnek yan hak uygulamasına başlıyoruz. Yan haklar konusunda standartların ötesine geçmeyi hedefledik.. Uygulamada çalışanlarımız mevcut yan haklarından yemek yardımı veya giyim yardımı yerine ilave bireysel emeklilik teminatı, check-up, eğitim yardımı veya spor yardımı gibi yeni yan haklardan faydalanmayı seçebilecek. Ayrıca sağlık sigortasıyla farklı alternatifleri seçip, vazgeçtikleri bölümler yerine farklı yeni yan haklara sahip olabilecekler.
Onur Uysal
Batılı ülkelerde yıllardır kullanılan bu sistemle şirketler çalışanlarına zengin yan haklar menüsü sunuyor. Menüden istediğini seçen çalışanlar uygulamadan memnun
Sefertası taşıyan çalışanlar sayesinde işyeri yemekhaneleri; vardiya sistemi yüzünden şirket servisleri; saha satış ekiplerinin ihtiyaçlarıyla da firma cep telefonları çıktı ortaya... 80'li yıllardan itibaren ücret paketlerine 'yan haklar' olarak giren bu ek faydalar, 'Y Jenerasyonu'nun iş hayatına atılmasıyla 'sıradan' ve 'cazibesiz' bulunmaya başladı. Değişen ihtiyaçlar ve çalışan beklentileri, şirketleri yan haklarda 'esnek' davranmaya itiyor.
Genç çalışanlarının gönlünü fethetmek, ekmaliyet yaratmadan ilginç ve çekici yan haklar sunarak yetenek avında rakiplerle arayı açmak isteyen şirketlerin tercihi, bu esnek yan haklar modelinden yana.Türkiye'de yeni yeni insan kaynakları literatürüne giren bu modele göre çalışanlar, kendilerine ayrılan belirli bir bütçeden, ihtiyaçları doğrultusunda yeni yan haklar seçebiliyor ya da ellerindekileri yenileriyle değiştirebiliyor. Böylece şirketler, çoğu zaman ek bütçe yaratmadan çalışan memnuniyetini artırabiliyor. Turkcell, Coca - Cola, Glaxo Smith Kline ve Astra Zeneca gibi farklı sektörlerden şirketler, sistemin Türkiye'deki ilk uygulayıcıları. Esnek yan haklar modelini Türk şirketleriyle tanıştıran insan kaynakları ve yönetim danışmanlığı firması Mercer Türkiye'den Yan Haklar Danışmanlığı Direktörü Barış Tişli, uygulamanın geniş kadrolarla çalışılan şirketlerde artık ihtiyaç olduğu görüşünde.
Özellikle 1980 sonrası yıllarda doğan ve şuanda iş hayatında olan 'Y jenerasyonu'nun farklı istek ve beklentileri, bu ihtiyacın kaynağı aslında. Artan ve çeşitlenen çalışan taleplerini, mevcut bütçeyle karşılamaya odaklanan şirketlerin başvurduğu model de genelde "esnek yan haklar" programı. Ekonomikkriz yüzünden çalışanlara ayrılan "memnuniyet bütçelerinde" kısıntıya gidilmesi de, bu modele duyulan ihtiyacı artırıyor. Çünkü şirketler bu model sayesinde çoğu zaman hiçbir ek bütçe yaratmadan çalışanlarına yeni ve trendlere daha uygun yan haklar sunma şansı yakalıyor. Barış Tişli, uygulamayla birlikteen çok talep edilen yan hakkın bireysel emeklilik olduğunu ifade ediyor. Ancak tümiş yapış biçimlerini etkileyen 'Y' jenerasyonunun etkisi, bu modelde de kendisini gösteriyor. Zira MSN kullanımlı yeni bir cep telefonu, ünlü markalardan alışveriş çekleri, spor merkezlerine üyelik, yaz tatili paketleri yeni kuşağın talepleri arasında üst sıralarda...
Kim ne yapıyor?
Turkcell, teknoloji alanında esnek yan haklar modelinin Türkiye'de ilk uygulayıcılarından. "Flex Menu" adı verilen esnek ek menfaatler programı 2008'den bu yana tüm Turkcell çalışanlarına açık. Buna göre çalışanlara tek tip yan hak paketi sunmak yerine, kendi istedikleri paketi oluşturma özgürlüğü tanıyor.
Turkcell Çalışan İlişkileri Bölüm Başkanı Meltem Kalender, çalışanların ihtiyaçlarına göre her yıl bu paketlerde çeşitli değişikliklere gittiklerini belirtiyor: Coca - Cola, Türkiye'deki çalışanlarına esnek yan hak modeli sunan bir diğer firma... İlaç sektöründen Glaxo Smith Klineve Astra Zeneca, Türkiye de esnekyan haklar modelini çalışanlarına alternatif olarak sunan diğer şirketler... Yoğun bir ön araştırma ve anket çalışması sonucu hazırlanan yeni modelde, dileyen çalışan giyim ya da yemek çeklerinde kısıntı yaparak ya da sigorta paketlerinin kapsamını daraltarak, farklı ihtiyaçlarına uygun yan hakları tercih edebiliyor.
İsteyene giyim yardımı, isteyene benzin kartı
Meltem Kalender / Turkcell Çalışan İlişkileri Bölüm Başkanı
Çalışanlarımız "FlexMenu" ile kendilerine verilen bütçe doğrultusunda 17 farklı alandan seçim yapabiliyor. Farklı kapsamlarda oldukça zengin bir ek menfaat menümüz var. Çalışanlarımız, her yıl ihtiyaçlarına göre ek menfaat seçimlerini değiştirebiliyor. Özellikle40 yaş üzerindeki çalışanlarımız arasında bireysel emeklilik ara ödeme alternatifi sıkça tercih ediliyor. Esnekek menfaat uygulamasına hem farkındalık hem de memnuniyet sağlamak amacıyla başladık. Bunu, bütçemizi artırmadan yaptık.
Sedef Karacan Senyener / GSK Türkiye İK Direktörü
Her çalışanın istek ve beklentileri farklı olabiliyor. Bu sistem farklı istekleri karşılayabiliyor. 1 Mart 2010 itibarı ile "Esnek Yan Haklar" programımızı hayata geçirmiş olacağız. Hedefimiz, çalışan memnuniyetini ve bağlılığını artırmak. Uygulamayla birlikte çalışanlarımıza sunduğumuz en önemli hak, bireysel emeklilik sistemi oldu. Yaratacakları kaynaklarla, çok avantajlı koşullarla bu sisteme katılma şansları doğdu. "Esnek Yan Haklar"uygulamasının kapsamına bu yıl koyamadığımız ama seneye koyabileceğimiz alternatifleri de sürekli düşünüyoruz.
Jonathan Muthige / Coca-Cola Avrasya, Afrika Grup Ofisi ve Türkiye Böl. İK Dir.
Çalışanlarımız kendilerine özel bütçelerini, kişisel tercih ve ihtiyaçlarına göre yan haklar seçerek kullanıyor. "Esnek Yan Haklar" kapsamında bireysel emeklilik planlarına ekstra yatırım yapma imkanı, şirket ürünlerinden daha fazla yararlanma, eş için hayat sigortası, check-up programı, spor yardımı, hobi kursu, benzin kartı ve alışveriş çeki gibi seçenekleri satın alma imkanı sunuyoruz.
Feyza Aysan / AstraZeneca İnsan Kaynakları ve İletişim Direktörü
Mayıs ayından itibaren esnek yan hak uygulamasına başlıyoruz. Yan haklar konusunda standartların ötesine geçmeyi hedefledik.. Uygulamada çalışanlarımız mevcut yan haklarından yemek yardımı veya giyim yardımı yerine ilave bireysel emeklilik teminatı, check-up, eğitim yardımı veya spor yardımı gibi yeni yan haklardan faydalanmayı seçebilecek. Ayrıca sağlık sigortasıyla farklı alternatifleri seçip, vazgeçtikleri bölümler yerine farklı yeni yan haklara sahip olabilecekler.
Onur Uysal